top of page

צבעי מים

עודכן: 16 בדצמ׳ 2020

צבע מים Watercolor אַקוָורֶל - פיגמנטים (צבענים) אבקות צבע שהומסו במים ומוכנים לציור על גבי נייר.

שימוש בצבעי מים מאפשר רמות שקיפות שונות, החל מצבעים כמעט שקופים ועד אטימות מוחלטת. פעמים רבות נדרשת עבודה במספר שכבות על מנת להגיע למורכבות של צבע וטקסטורה.

צבעי המים מגיעים בכמה צורות: צלוחיות, שפורפרות, עפרונות מסיסים במים, וטושים שגם איתם ניתן להגיע לאפקטים דומים.

הם מתייבשים במהירות לשכבה שקופה למחצה (בהתאם לרמת הדילול של הצבע במים) מתחילים בגוונים הבהירים, ואח"כ עוברים לכהים. ניתן לצייר זו על זו את שכבות הצבע השקופות. וכן זו יוצרים על גבי הנייר גווני צבע כהים ומרשימים.

לרוב מציירים איתם על גבי נייר עבה המתאים לספיגה (נייר לצבעי מים או בריסטולים עבים, 240 גרם) לא מומלץ להשתמש בדפים רגילים (מדפסת), הם נרטבים מאוד, ויקרעו בקלות. אלא אם אתם רוצים להפוך אותם לעיסת נייר 😊 אפשר לצייר איתם גם על קרטון, בד קיר ועוד.

קצת היסטוריה

השימוש במים לשם המסת פיגמנטים הוא עתיק וניתן למצוא עדויות לשימוש בו בציורי מערות, באמנות של מצרים העתיקה ועוד.

שימוש בצבעי מים כטכניקה אמנותית נפרדת מתוארך לתקופת הרנסאנס.

אמנים בתקופה זו השתמשו בצבעי מים כאמצעי נח לאמנות מדויקת, יחסית לצבעי טמפרה שהיו נפוצים אז. בצפון אירופה, אמנים כמו אלברכט דירר התמחו בצבעי מים ליצירת אמנות גבוהה. במרוצת השנים, צבעי השמן החליפו את צבעי המים כמדיום המועדף לעבודת חיקוי מציאות דקדקנית, וצבעי המים הפכו למדיום משני יותר.

במאה ה-19 וה-20 בלטו צבעי המים כאמצעי ציור עממי, הודות לנוחות השימוש ומיעוט חומרי העזר והמדללים הנדרשים. בנוסף נוצר להם בידול סגנוני מצבעי השמן, האקריליק והגואש, על ידי שימוש בשקיפויות אבסטרקטיות שהתאימו לעבודה בהם ("רטוב על רטוב") שהיו קשות להשגה במדיומים אחרים.


ציוד צבעי מים, מכחולים, פלטה ושפורפרות

איך מתחילים? או הציוד הנדרש

כדאי לצייר על גבי שולחן, ואפילו להצמיד את הדף לשולחן, כדי שלא יזוז

· דפים

דף בלוק ציור 240 גרם או דפים המיועדים לצבעי מים

עובי הדף הוא כדי שהדף לא יקרע בעת השימוש במים, וכדי שתוכלו לעבוד עליו, יותר משכבה אחת בצבעי המים

· צבעים: בפלטה/ בשפופרות/ צבעי עפרון מסיסים במים/ טושים של צבעי מים

· מכחולים: מכחולים רכים, רחבים ודקים

· סמרטוטים/ נייר סופג לספיגת שאריות המים

· כלי עם מים נקיים (עדיף יותר מאחד), קחו כלי יציב, שלא ישפך לכם באמצע העבודה

· פלטה/ צלחת לערבוב הצבעים

צבעי מים עם פיגמנט טוב יעשו את החוויה למוצלחת הרבה יותר.

צבעי מים באיכות טובה (לא את הזולים במיוחד, GIOTTO עושה את העבודה מעולה, ולא יקר. יש צבעים וחברות נוספות כמו סטנדלר, LYRA, NEWTON ועוד, תלוי בתקציב, יש גם ערכות צבעי מים מעולות באליאספרס)

ישנם גם עפרונות המורכבים מצבעי שמן וצבעי מים (עפרונות אקוורל). לרוב ציורים בעפרונות יהיו מדויקים, נשענים יותר על קו מאשר כתם, ובנויים על הצללות וקווי מתאר. עם זאת ניתן ליצור בעפרונות מגוון סגנונות ציור, כולל כתמי כמו בצבעי מים. מציירים בעיפרון, ועליו עוברים עם המכחול הרטוב, ליצירת אפקט מים.

המים

המכחול חייב להיות רטוב מספיק, אחרת הצבע יתייבש באמצע משיכת המכחול וישאיר את סימני המכחול על הדף, בצבעי מים חייבים להשתמש במים!

אבל, אם נרטיב את הדף יותר מידי, יכול להיות שנאבד את השליטה שלנו בכיוון זרימת הצבע ונתקשה לשלוט במשיכות המכחול. אל דאגה המים יתייבשו, אבל לא בטוח שתתקבל התוצאה שרצינו, עניין של אימון ומינון.

גם אם אנו משתמשים בנייר צבעי מים איכותי ביותר, הנייר לא נהנה מעיבוד יתר, שכבות רבות ורטובות ומשיכות מכחול רבות באותה נקודה "יעייפו" את הדף, הוא עלול להתקמט ואף להקרע.

סקיצות לפני צביעה במים

לעתים אנו מציירים סקיצה על הדף כרישום מקדים לעבודת הצבע.

אם נרצה שיראו את הרישום כקווי מתאר ונעשה זאת עם עט, צריך לעשות זאת בעט שהדיו בו עמיד במים, אחרת ברגע שנעבוד עם הצבע, המים ימיסו את הדיו והוא יתפשט על הדף.

אם רושמים בעפרון במטרה שלא יראו אחר כך את הרישום, חשוב לעשות זאת בעדינות רבה ובקווי עפרון חלשים. העופרת אינה נמסה במים ונשארת על הדף, אם הקווים חלשים לא ירגישו בהם כמעט, ולעתים ניתן יהיה למחוק אותם בזהירות.

הידיים

במגע יתר עם הנייר אצבעותינו מכתימות את הנייר בשומן הטבעי שנמצא על כפות הידיים, מה שאחר כך דוחה את צבעי המים ויוצר כתמים. כדאי לעבוד עם ידיים נקיות, יבשות ולאחוז את הנייר בשוליים.

ערבוב צבעים

למי שמערבב צבעים, ולא עובד ישירות עם גוונים מוכנים מהחבילה, חשוב לערבב כמות מספקת של הגוונים בתחילת העבודה. הרבה פעמים מערבבים מעט מידי ונתקעים באמצע הציור בלי הגוון המתאים, עד שנצליח לייצר שוב את אותו הגוון אם בכלל, הציור יתייבש ונתקשה להגיע לתוצאה שרצינו.



שיטות עיקריות לצביעה בצבעי מים:

· רטוב על רטוב – מרטיבים את הדף לפני הצביעה בעזרת מים, ואז מתחילים לצייר. הצבע מתפשט יותר, וישנה פחות שליטה על כיוון הצביעה. מתאים לרקעים ושטחים גדולים. בדר"כ הצבעים יתערבבו ביניהם.

· רטוב על יבש – מציירים ישירות על הדף עם צבעי המים. מאפשר שליטה טובה יותר בהתפשטות הצבע על הדף.

· יבש על יבש – כשהמכחול והצבע כמעט בלי במים (רק טיפה ממש, כי בכל אופן אלו צבעי מים)

בטכניקת הציור בצבעי מים, מתחיל הצייר לרשום בעזרת צבע בהיר ומדולל במים ובהדרגה הוא מוסיף שכבות כהות ומדוללות פחות. זאת מכיוון שטיבם החצי-שקוף של צבעי המים אינו מאפשר בנוחות להבהיר את הגוון, ושכבה נוספת תכהה תמיד את זו שמתחתיה.

אפשרי להוסיף קווים בעט או בעיפרון על גבי הציור עצמו.



ציור בצבעי מים בטבע

ציור מחוץ לבית

צבעי מים נחשבים למדיום פופולרי לציור בחיק הטבע, בגלל שאינם מחייבים הכנה מוקדמת של הצבעים, כמו בצבעי שמן ואקריליק. משום כך, יצרנים רבים מייצרים צבעי מים בקופסה ניידת. בקופסה כזו יש סדרת צלוחיות או שפופרות ומגש ערבוב. כך ניתן לצייר בצבעי מים בנסיעות ארוכות ומחוץ לבית, גם על הספסל בגינה. היותם מהירי ייבוש, לשכבה שקופה למחצה, מקל מאד את הציור בהם. רבים מבני האצולה האנגלים ציירו בצבעים אלה באופן זה.

שמירה על ציור בצבעי מים

אחת הבעיות העיקריות עם צבעי מים היא המסיסות במים. גם כשהצבע יבש, מגע עם מים ימוסס אותו מחדש, וכך רסס אקראי עלול להרוס לחלוטין ציור בצבעי מים. מגע עם אוויר לח יכול אף הוא לשנות את הגוונים על הדף. על מנת לשמור על ציור בצבעי מים לאורך זמן, יש להשתמש בנייר בעל יכולת שימור, ולמסגר את הציור הגמור תחת זכוכית אטומה.

רעיונות נוספים

· צבעי מאכל: אפשר להשתמש במים מהולים עם צבע מאכל ולצייר איתם

· תבלינים: אפשר להמיס תבלינים שונים במים חמים ולהשתמש בצבעים שנוצרו (קפה שחור, פפריקה, כמון ועוד)

· טקסטורות: על צבעי המים, כשהם רטובים, אפשר להניח דברים שונים ליצירת טקסטורות שונות, הנפוץ ביותר הוא מלח (בישול/ שולחן) שנותן אפקט של נקודות. אפשר לשים גם גרגרי אורז, לתופף עם שקית ניילון או כל דבר שתרצו לנסות

· השפרצות צבע: ליצירת נקודות – מרטיבים את המכחול בצבע, ומתופפים עליו. זהירות, מלכלך. אם יש קטע בציור שאתם לא רוצים להתיז עליו, הגנו עליו בעזרת נייר אחר מעליו.

· שבלונות: ממדבקות, נייר דבק ועוד. להניח את השבלונה ולצבוע מסביב. ממליצה להשאיר את המדבקות עד לייבוש סופי של הצבע

· טפטפות: השתמשו בטפטפות/ פיפטות, ליצירת כתמים על הדף

· ציור קסם: ציירו על הדף בנרות שעווה בצבע הדף, או צבע פסטל בסיס שמן בצבע הדף. כך שלא יראו אותם בציור, וכשתציירו בצבעי מים, תראו שהצבע לא נתפס שם.


צבעי מים, רקע ואותיות


אשמח שתכתבו, תספרו ותצלמו מה יצרתם בעקבות ההדרכות, ותוסיפו אותם בתגובות

אם יש לכם שאלות/ רעיונות ובקשות חדשות, אשמח שתציינו גם אותם.

תנו לי הרגשה טובה, שיש מי שקורא אותי :-) חורף בריא ומלא יצירתיות


ללי


מוזמנים ללוח השראה ורעיונות שאספתי במיוחד בשבילכם בפינטרסט



 


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page